Ce-mi oferă mie RATB-ul?

Românu’ a învăţat să se plângă. Aude la televizor că ţara e de căcat şi atât îi trebuie. Începe să facă pe victima şi să îşi bage singur în cap idei, cum că tot răul care i se întâmplă e din vina altora. Nu contest că avem o ţară de râs şi că toate serviciile din trânsa sunt de toată jena, dar asta nu înseamnă că trebuie să văd asta ca o scuză când sunt prost şi n-am dreptate.

Şi din cauza asta e ţara asta aşa cum e. Din cauza gândirii de tip: Dacă toată lumea aruncă hârtii pe stradă şi ţara e jegoasă, de ce să nu fac şi eu la fel?, Dacă tot se dă şpagă şi ţara e plină de corupţi, de ce să nu dau/iau şi eu şpagă?, Dacă RATB-ul nu-mi oferă condiţii, de ce să plătesc bilet?

Mi s-a demonstrat, încă o dată, că există o astfel de gândire, azi, live, în tramvaiul 41, personajele principale fiind controlorii, plus încă doi călători care au ales să pozeze în victime agresive, deşi călătoreau fraudulos:

Controlorul merge la un idivid, care stă JOS şi îi cere biletul sau abonamentul la control. Domnu’ individ, prins cu morcovu-n cur, se scuză:

– Nu am! Da’ ce-mi oferă mie RATB-u’? ridicând tonul şi victimizându-se. Controlorul insistă:

– Nu ştiu, eu v-am cerut biletul la control.

– Păi ce-mi oferă mie RATB-ul ca să plătesc bilet? Aţi văzut câţi cerşetori sunt în 41, pe ei de ce nu îi controlează nimeni?

– Nu ştiu, eu îi dau jos mereu, când îi prind! Asta nu e un motiv. De ce nu aveţi bilet?

– Când o să îmi ofere mie RATB-ul ceva, o să îmi iau bilet. Nici nu am avut de unde să-mi iau, că nu sunt tonete. De ce nu sunt tonete? Între timp, vine încă un controlor, întrebând alt individ, mai tânăr, de bilet sau abonament. Evident, nici ăla nu avea, în schimb avea şi el replica la el, copiată după domnu’ coleg de scaun:

– Nu era tonetă. N-am avut de unde să iau bilet. Între timp, domnu’ individ pleacă, probabil pentru că a primit amenda sau pentru că l-au lăsat. Controlorii insistă pe tânăr:

– Atunci plăteşti amenda, nu avem ce să facem. Tânărul dă replica, cu un tupeu prost:

– Nu plătesc nici o amendă, nu mă legitimez. Dacă nu era tonetă io ce stric?

– Măcar dă căştile alea jos din urechi cât vorbim, că eu n-am căşti în urechi!

– Nu le dau, poate sun la 112!

– Hai, sună la 112! Şi ce faci?

– Pot să vă dau în judecată! Controlorul dă o replică care se vrea hazlie:

– Extraperpendicular! Şi ce-o să faci? E taică-tu avocat, procuror, sau cum?

[…]

De aici nu mai ştiu, pentru că am coborât.

Da, unii chiar cred că li se cuvine tot. Chiar cred că tot ce se întâmplă e din vina celorlalţi, pentru că au ceva cu ei. Ţara e de căcat, RATB-ul e de căcat, profesorii din şcoli sunt de căcat, şefii de la muncă sunt de căcat. Numai că şi ei sunt la fel, dar le e greu să recunoască. E mai simplu să zici că e RATB-ul de căcat şi să nu plăteşti bilet, decât să zici că RATB-ul e de căcat şi să mergi pe jos.

Nu era mai simplu ca cei doi indivizi să vorbească frumos şi să se scuze pe un ton mai puţin agresiv? Cred că şansele de a primi amendă se micşorau mult. Şi asta e valabilă pentru mai multe, nu numai pentru cazul de mai sus.

PS: am mai spus, nu contest că RATB-ul e de căcat, am spus de mai multe ori pe-aici (exemplu), dar eu plătesc abonament, deci am dreptul să mă plâng de serviciile oferite.

One response to “Ce-mi oferă mie RATB-ul?

  1. Si daca le vorbesti frumos tot iti dau amenda. Mai aveam 50 ron si imi expirase abonamenutul cu 2 zile in urma.. habar nu aveam ca a expirat uitasem complet si banii aia trebuiau sa-mi mai ajunga o saptamana. Nu le-a pasat. Tot mi-au dat amenda. Sunt jegosi si controlorii da-i in pisici!

Lasă un răspuns

