E la modă să-l urâm pe Păunescu

Câţi deştepţi sunt la noi în ţară. Câţi critici. Câţi pricepuţi în toate. Acum, ca întotdeauna cred, e la modă să te prefaci diferit. Dacă toată lumea îl plânge pe Adrian Păunescu, automat trebuie să spui că Păunescu nu era poet bun, că îl pupa în cur pe Ceauşescu şi că era un om urât la propriu şi la figurat şi că televiziunile exagerează cu emisiuni despre poet. Câţi oare, dintre cei care sunt în pas cu moda asta, ar putea să scrie ceva mai bun decât Păunescu? Să găseşti nod în papură e uşor.

De cele mai multe ori am auzit fraza „poetul Adrian Păunescu e un poet foarte bun, dar ca om e un jeg”. Şi nu înţeleg de ce ar conta cum este un artist (poet, cântăreţ, actor) în viaţa de zi cu zi, atât timp cât te mulţumeste cu modul lui de exprimare, fie că e poezie, fie că e muzică, fie că e orice. Mi se pare absurd ca în timp ce citeşti o poezie de Eminescu, de exemplu, să spui că nu îţi place poezia, pentru că ai auzit că Eminescu ar fi fost gay şi că odată a înjurat o babă pe stradă. Cum ar fi să asculţi o melodie cântată de Clapton şi să nu-ţi placă pentru că odată a bătut o fată.

Şi oare ce mare rău o fi făcut Păunescu de e aşa înjurat chiar şi după moarte? Din ce ştiu eu, marile motivele ar fi că a scris nişte poezii pentru Ceuşeşti, că a intrat în politică şi că, atenţie!, soţia lui a făcut un accident, în care au murit nişte oameni. Că a scris poezii pentru comunişti mi se pare un motiv slab pentru care să-l urăşti. Că a intrat în politică iar mi se pare un motiv slab pentru care să-l urăşti, pentru că nu văd cu ce ne-a încurcat pe noi, românii, că era prin PSD. Şi cel de-al treilea motiv mi se pare cel mai penibil dintre toate. E ca şi cum „eu nu sunt prieten cu tine, pentru că tu eşti prieten cu unu care a violat o babă”. Dar poate gândesc eu ca un idiot şi nu ştiu despre ce vorbesc.

Că televiziunile au emisiuni în memoria lui Păunescu e foarte bine. E mult mai bine cu emisiuni despre Adrian Păunescu decât cu emisiuni despre Liviu Vârciu sau Simona Sensual. Mi se pare că ieşi mai câştigat dacă vezi o emisiune cu poezie şi cultură decât dacă vezi o emisiune despre divorţuri şi împăcări ale lui „nimeni”.

7 responses to “E la modă să-l urâm pe Păunescu

  1. da, e ok ca au dedicat ample emisiuni lui adrian paunescu, si ca am auzit multa poezie si muzica folk zilele astea la teve, dar e trist ca maine vor uita si se vor intoarce la nimicurile lor!

  2. E exact ca si cu Michael Jackson. Parca toti erau fani MJ cand l-au vazut mort. Acum toata lumea „uaau, a murit cel mai bun poet”. N-o lua personal, eu generalizez.
    P.S. Paunescu nici nu-mi place, nici nu-mi displace.

  3. @Unforgiven: Stai linistit, nu iau nimic personal daca nu e adresat direct mie 🙂 Si chiar si asa nu cred ca m-as supara.

    Citeam poezii de la el si cand era in viata si unele mi se pareau fabuloase, dar nu pot sa-l iubesc, cum a mai zis foarte bine si CTP. Mai sus eu doar am zis ca nu mi se pare normal sa-l injuri degeaba doar ca sa fii invers decat aia care-l plang.

  4. chiar eram curioasa sa vad tu de care parte a baricadei esti. ai prea putini ani ca sa fi participat la cenaclul flacara (unde m-am „indragostit” eu de paunescu), dar vad ca ai stiut sa fii obiectiv si drept si nu ma mir. personal nu dau doi bani pe motivele celor care il urasc. e o nebunie sa judeci un poet ca acesta prin prisma politicului si e o mare nesimtire sa spui ca opera lui e mediocra, in conditiile in care SIGUR n-ai citit-o pe toata, asa ca eu de cand a murit el sar repede peste emisiunile in care aud astfel de absurditati.
    a fost un mare poet, un maestru al metaforei, un geniu al sensibilitatii subtile, un caracter cu o forta de atractie neegalata de altcineva pana acum. care dintre detractorii lui a mai fost in stare sa electrizeze masele in felul in care o facea el?
    oare de ce ne e din ce in ce mai greu sa admitem ca unii sunt mai buni ca noi, mai ales in domeniile in care noi nu ne pricepem deloc? si cine ne da noua dreptul sa aruncam cu piatra intr-un om care nu se mai poate apara si care nu ne-a facut nici un rau personal? suntem varza ca oameni, popor nu ne mai putem numi, natiune nici atat.

  5. Circula un banc pe net, despre romani. Se poate sa-l stie toata lumea, dar il mai pun si eu:

    In iad, doi draci pazeau doua cazane cu smoala. Intr-un cazan erau romani iar in celalalt erau evrei. Unul din draci se chinuia sa ii tina pe oameni in cazan iar celalalt se relaxa. Dracul care muncea mai mult il intreaba pe celalalt:
    – Cum faci ma tu sa ii tii pe oameni in cazan?
    Iar celalalt ii raspunde:
    – Pai tu ii ai pe evrei ma… Daca scoate unul capul il ajuta toti sa se ridice. Dar eu sunt mai norocos si ii am pe romani… Daca scoate unul capul, il trag toti inapoi.

  6. Expicatia ar fi ca: ” Pe Pamant avem de toate, si mai bune, si mai rele. Si-nchisori si libertate, si NOROI ( mai ales! ) si stele. „

  7. explicatia*
    Scuze. 😀

Lasă un răspuns

